Auto op de zaak of privé?

We krijgen deze vraag regelmatig van onze klanten en natuurlijk is het precieze antwoord maatwerk. Door de fiscale regelgeving rondom de auto van de zaak, zoals de jaarlijkse bijtelling en de BTW correctie, is het altijd goed om vooraf aan je keuze een berekening te laten maken. Dat kan als je een bepaald type auto op het oog hebt, en nog beter op basis van een kenteken. Vaak helpt het als je in getallen voor je ziet wat de bijtelling bijvoorbeeld betekent aan méér te betalen belasting. Of wat het oplevert om juist kilometers te declareren.

Maar voordat het zover is zijn er globaal een aantal stelregels waardoor het al makkelijker wordt om op een keuze voor te sorteren.

De fiscale regelgeving, hoe zit dat precies?

Wanneer mag een auto op de zaak?
Voor een IB ondernemer geldt dat je een auto als zakelijk vermogen mag aanmerken als deze voor ten minste 10% voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Gebruik je de auto voor meer dan 90% zakelijk, dan ben je zelfs verplicht om hem tot je zakelijke vermogen te rekenen.

Bijtelling
Een ondernemer die een auto ter beschikking heeft ‘van de zaak’ (of je nu een eenmanszaak hebt of een BV) én jaarlijks meer dan 500 km privé met deze auto rijdt, krijgt jaarlijks een bijtelling bij zijn of haar inkomen van 22% van de cataloguswaarde inclusief btw en bpm. Voor auto’s met 0 uitstoot is het bijtellingspercentage in 2022 16%. Voor auto’s ouder dan 15 jaar geldt een percentage van 35% van de dagwaarde van de auto.

Over het bedrag van de bijtelling betaal je als privé persoon inkomstenbelasting. Daar staat tegenover dat je alle autokosten (inclusief parkeren, wasstraat, tanken in het buitenland etc.) mag aftrekken als zakelijke kosten. Het bedrag van de aanschaf schrijf je in vijf jaar af tot de restwaarde.

Als je daarnaast ondernemer bent voor de btw, mag je alle btw op de aanschaf en de kosten terugvragen. Op het terug te vragen bedrag wordt jaarlijks een correctie gemaakt voor privégebruik.

Zakelijke kilometers
Een ondernemer die zijn of haar privé auto gebruikt voor zakelijke ritten, mag daarvoor € 0,19 per kilometer declareren. Er is sprake van dat de fiscaal toegestane vergoeding in 2023 omhoog gaat naar € 0,21 en in 2024 zelfs naar € 0,23. Dat werd eens tijd!

Deze onbelaste vergoeding ziet toe op alle autokosten: parkeerkosten kunnen bijvoorbeeld niet nog apart als kosten in de zaak worden opgevoerd wanneer de auto geen zakelijk eigendom is. Voor een ondernemer in de binnenstad is dit vervelend, want die komt met € 0,19 per kilometer over het algemeen lang niet uit.

Kilometeradministratie
Wanneer is het nodig om een kilometeradministratie bij te houden?

1. Wanneer de auto zakelijk is en je wilt de bijtelling voorkomen omdat je jaarlijks minder dan 500 privékilometers rijdt, ben je verplicht om een sluitende kilometeradministratie bij te houden. Dit kun je doen door een boekje in de auto te bewaren en iedere rit in te vullen, of door een kastje (TrackJack bijvoorbeeld) in je auto in te laten bouwen die jouw ritten registreert.

2. Wanneer je de gereden kilometers met je privé auto wilt declareren. Het volstaat dan om de zakelijke ritten te noteren. Ook dit kan handmatig of met een in je auto ingebouwd kastje.

Wanneer kies je dan voor een auto op de zaak en wanneer niet?

Als je de keuze hebt om je auto als zakelijk vermogen aan te merken, hanteren wij de volgende globale stelregels:

Verhouding zakelijke kilometers / privé kilometers

  • Rijd je relatief veel zakelijke kilometers, dan is het voordeliger om de auto privé te rijden en zakelijke kilometers te declareren.
  • Andersom: rijd je relatief veel privé kilometers, dan is een auto op de zaak voordeliger.
  • Kilometers die je rijdt van je woonplaats naar een vaste werkplaats, worden door de Belastingdienst ook als zakelijk aangemerkt.


Nieuwe of tweedehands auto

  • Een nieuwe auto is vaak voordeliger op de zaak, vanwege de hoge afschrijvingen en het terugvragen van de btw op de aanschaf.
  • Een auto tussen de 5 en 15 jaar oud is vaak voordeliger privé. Dit is ook afhankelijk van de kosten die je verwacht. De onderhoudskosten zullen wat hoger zijn dan de eerste 5 jaar, maar hopelijk nog niet zó hoog.
  • Is de auto ouder dan 15 jaar? Dan is op de zaak vaak juist weer voordeliger vanwege de bijtelling over de werkelijke waarde. Die geldt overigens wél voor de bijtelling voor de inkomstenbelasting, maar niet voor de correctie op de voordruk. Deze laatste wordt altijd berekend over de oorspronkelijke catalogusprijs. De kosten voor onderhoud en brandstof zijn bij oudere auto’s vaak hoger, waardoor het voordeliger is om deze zakelijk te mogen opvoeren.


Elektrische auto of niet?

Een aantal jaar was het haast of je geld toe kreeg op een zakelijke elektrische auto. Dat is inmiddels niet meer zo. De bijtelling is nog wel lager, maar het verschil met de normale bijtelling is niet meer zo groot en dat zal de komende jaren waarschijnlijk alleen maar kleiner worden. Voor auto’s die niet volledig op zonnecellen of waterstof rijden, wordt er een maximumbedrag gesteld voor de lage bijtelling van € 35.000.

Auto leasen

  • Voor een leaseauto gelden dezelfde bijtellingsregels als voor een aangeschafte auto.
  • Bij zakelijke lease kun je de leasekosten aftrekken en de btw op de leasetermijnen terugvragen. De kosten zijn vergeleken met private lease hoger.
  • Privé lease is vaak goedkoper, maar je krijgt wel een BKR-registratie. Dit kan nadelig zijn als je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten. Bij zakelijke lease krijg je deze registratie niet.
  • Bij auto’s die niet waardevast zijn, zoals auto’s met nieuwe technieken, kan operational lease een uitkomst bieden, omdat de auto eigendom blijft van de leasemaatschappij.  


Hoog of laag inkomen?

  • Het is misschien niet zo gebruikelijk om dit in de overweging mee te nemen, maar met sommige inkomens betekent een bijtelling niet per se een verhoging van de belastingdruk. Sommige ondernemers hebben nog ruimte in hun heffingskortingen, of deze worden hoger door een stijging van het inkomen.
  • Is je inkomen hoog genoeg om belasting te mogen betalen, dan wordt de bijtelling in eerste instantie tegen 37,07% belast.
  • Wanneer je een inkomen boven de € 70.000 hebt, dan is de belasting die je betaald over de bijtelling 49,50%.


Conclusie
Met de bovenstaande informatie kun je globaal zien wat de consequenties zijn van de verschillende opties. Een auto op de zaak is pas voordelig wanneer de bijtelling lager is dan de totale kosten. Daarom kom je bij berekening verrassend vaak uit op de uitkomst dat het declareren van zakelijke kilometers voordeliger is.  

Wat je jezelf kunt afvragen voordat je tot een keuze komt:

  1. Hoeveel kilometers denk je jaarlijks te rijden en wat is de verhouding zakelijk / privé?
  2. Uit welk jaar komt de auto?
  3. Wat is de cataloguswaarde van de auto?
  4. Wil ik elektrisch rijden?
  5. Heb ik zin om kilometers bij te houden (of een tracker in mijn auto te laten monteren)?


Mocht je overwegen om een auto aan te schaffen, dan hoop ik dat het bovenstaande je helpt om alvast te kunnen voorsorteren. Voor een specifieke berekening kun je bij ons terecht als je meer concreet wilt weten welke fiscale gevolgen de door jou gewenste auto heeft. We denken en rekenen graag met je mee!